måndag 10 oktober 2011

Ekologiskt garn...

... jag börjar tydligen bli en aning ekologisk?
märkligt.
jag gjorde till och med reklam i vår lokala garnaffär för det ekologiska garn jag köpt av lollos kompis på www.garnfilibabba.se



jag bevittnade för ett tag sen en väldigt komisk konversation på ica:
frun lassar upp varorna på bandet varpå hon säger "men va faaan har du tagit en ekologisk fil"
"jaa... oj det har jag visst" svarar mannen..
"äsch, du hinner! spring, spring, spring!!" säger hon till honom. mannen älgar iväg genom hela affären och byter till en vanlig fil.
jag stannar upp lite och tittar på parets övriga varor eftersom jag här blev lite nyfiken på varför det var så viktigt att INTE köpa ekologiskt.. och såg att i princip alla andra varor var euroshopper... så anledningen var säkert priset på den ekologiska filen. den är ju ändå några kronor dyrare.

jag undrar hur många i garnaffären idag som tyckte att jag var lite märklig som stod och sa att jag gärna betalar lite mer för min mössa (som det färdiga resultatet förhoppningsvis blir) eftersom jag faktiskt vet att den kvinna som skrivit under med sitt namn på etiketten faktiskt är den person som färgat garnet.
förhoppningsvis tycker ingen att det är knasigt eller skrattretande, vilket jag kände att situationen var på ica över parets iver att springa genom hela affären för att slippa handla ekologiskt..

På garnfilibabba kan man läsa följande:
 Manos del Uruguay är rättvisemärkta garner som tillverkas med traditionella metoder. Garnernas silkeslena karaktär gör dem sköna att bära mot kroppen. Det är exklusiva garner med unika färger i naturmaterial. Varje härva är signerad av kvinnan som färgat garnet.

Det tycker jag är lite coolt!

Då blir det också lite extrakomiskt att läsa det här på www.gp.se

Ica slutar sälja Euroshopper

Under hösten försvinner varor av märket Euroshopper från mataffären Icas hyllor och ersätts med ett nytt eget varumärke.

Relaterat

Ica och andra ledande dagligvarukedjor i Europa har sedan 1996 sålt sina billigaste produkter under namnet Euroshopper. Under hösten säger dock matjätten Ica tack och adjö till varumärket, vilket gör att namnet snart försvinner i Sverige.
– Försäljningen av Euroshopper har inte motsvarat förväntningarna och därför fasar vi successivt ut det, säger Ica Sveriges sortiments- och inköpsdirektör Nina Jönsson till Icanyheter.se.
Men kunderna förväntar sig enligt Nina Jönsson att det ska finnas lågprisprodukter som "ger värde för pengarna"
Därför introducerar Ica i stället en ny lågprisserie, Ica Basics. Innan årsskiftet planerar man att det ska finnas 250 artiklar under det varumärket.

Några kronor mer idag gör kanske att man kan få leva några dagar längre på jorden. kanske. värt att prova allafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar